11 december 2012

Mumsiga och saftiga lussebullar med kesella

Imorgon är det dags för mitt kompisgängs traditionella glöggmysparty! Under en dag eller kväll i december träffas vi alla i gänget för en härlig stund tillsammans. Alla får ta med sig olika utvalda juldelikatesser och dessutom en present till en på förhand lottad (och givetvis hemlig!) presentkompis. Igår pysslade jag med en liten present som kommer att finnas med i mitt paket till en av tjejorna. Känner mig nöjd med vad jag har hittar på, men jag är kanske mest stolt och nöjd över att jag faktiskt klarat av att INTE avslöja vem jag har! (även om jag har hållit på att avslöja mig ett antal gånger) Att hålla sådana hemligheter är nämligen inte min starkaste sida... Haha, förra året var en smärre katastrof ur den synvinkeln - tur att jag har så förlåtande vänner! ;) Vad som finns i paketet får ni se om någon dag.


Förutom att pyssla med paketet, bakade jag också lussebullar. Nästa gång ska jag låta saffranet dra i cognac i något dygn för att förhöja smaken ytterligare, men annars var de näst intill perfekta! Saftiga, luftiga och alldeles, alldeles underbara. Mmmm...


Mumsiga och saftiga lussebullar med kesella
ca 35 st

50 g jäst
150 g smör

5 dl röd mjölk, 3%
250 g kesella, 1 burk
1 g saffran, 2 påsar - låt gärna saffranet dra i cognac i något dygn innan!
2 dl socker
1 tsk salt
ca 15 dl vetemjöl


russin
1 ägg 

1 msk mjölk

1.
Värm smör och mjölk i en kastrull till 37 grader (fingervarmt). Hellre att det blir lite för kallt än för varmt! 2. Smula ner jästen i en bunke och blanda ut lite av den ljumma vätskan tills jästen löst sig. Blanda sedan i resten av vätskan.
3.
Rör ner kesella, saffran, socker och salt. Tillsätt nästan allt mjölet och arbeta degen smidig.
4.
Låt jäsa under en bakduk i ungefär 60 minuter.
5.
Stjälp ut degen på ett mjölat bakbord och knåda i några minuter.
6. Dela degen i ungefär 35 bitar. Rulla sen bitarna till avlånga längder och snurra in ändarna åt var sitt håll mot mitten så det bildar ett s och lägg på en bakplåtsklädd plåt.
7.
Låt jäsa ytterligare i 45 minuter. Dekorera sedan med russin och pensla bullarna med 1 ägg uppvispat med 1 msk mjölk.
8.
Grädda sedan bullarna mitt i ugnen på 225 grader i ungefär 6-8 minuter, tills de har fått en fin färg. Låt de sedan svalna på ett galler!

Glöm inte bort att njuta av minst en av de nybakta och varma bullarna med ett glas kall mjölk! Spara dock några att mumsa på framför SVT´s luciavakan klockan 07.00 på torsdag morgon...

Inga kommentarer: