13 december 2012

Lucia


Sitter traditionsenligt bänkad framför svt´s Luciavakan med en lussebulle och en kopp kaffe i handen. Uppsala domkyrka är verkligen en underbar och mäktig plats - kristen eller ej! Hela salen (eller alla de tre så kallade "skeppen") är enormt stor(a) och akustiken svävar fram genom kyrkorummet, höjer sig, sänker sig, blir svagare och starkare tack vare salens utformning. Förra året var jag där på Domkyrkans luciakonsert och hjälp så mäktigt det var! En helt annan känsla än det som visas på tv nu, men det kan man ju förstå med tanke på hur mycket upplyst det måste vara för att det ska funka i tv. Och sen var jag väl inte överförtsjust i rappartiet som dök upp! Men å andra sidan är jag ju lite julkonservativ också ;)

Nu ska jag snart iväg på nästa luciafirande - men nu i verkligheten! Neo premiärar i luciatåget och vi får väl se om det är en oneshot eller om han kommer tycka det är lika kul, vackert och underbart att få vara med som jag tycker haha. I eftermiddag postar jag ett inlägg om mina luciaminnen...



Inga kommentarer: