26 december 2012

24 december

Hej och förlåt för de senaste dagarnas obefintlig bloggning. Dagarna innan dopparedagen var verkligen helt fulltecknade och när jag väl fick en stund över var jag helt slutkörd. Efter julaftonen har jag vart helt slut och upptagen med att göra absolut ingenting. Men nu räcker det med slöande - jobb och planering inför det nya året samt nyårsaftonens festligheter står på schemat!


"Julmorgonen startades upp med en liten morgondandakt med tända ljus i ett nersläckt rum, vörtbrödsfrukost, julmusik, julstrumpa och sedan stress till bussen (som alltid var jag ute genom dörren i sista sekunden ;) ) Uppklädd i klänning och röda läppar jobbade jag sedan i några timmar i bokhandeln innan jag blev upphämtad vid 13-tiden och for till släkten. Väl där insåg jag att jag hade en hel hög med presenter kvar att slå in, vilket gjorde att jag bara ville lägga mig ner på golvet och gråta (hade verkligen fått nog av presentpapper, tejp och snöre vid det laget!) och dessutom gjorde att missade nästan hela Tomtens julverkstad. Framför tvn var fikabordet uppdukat med alla de 7 olika kaksorterna och de 3 olika sorters fikabröd. Efter två stora koppar kaffe kändes allt mycket bättre och min sinnesstämmning höjdes snabbt! Runt bordet kommenterades det friskt på som vanligt om "Kalle och hans vänner". Typ "Det här är det bästa!". "Kolla nu, kolla nu!" och "Det är så dåligt att XXX" osv. Det får mig att skratta lika mycket varje år, för det är alltid samma personer som säger samma saker vid exakt samma ställen och om exakt samma saker!

Efter det drog vi vidare till kusinernas hus (det blev en ensam julpromenad i mörkret för min del) där ett härligt julbord var uppdukat. Vi åt tills magarna stod i fyra hörn, drack nubbar och sjöng med våra vackra stämmor med i mer eller mindre bra visor i några timmar, innan storkusinen svidade om till tomteoutfiten - givetvis komplett med skägg och en redeligt stor kulmage! Massor med fina presenter delades ut och vi skrattade så vi grät åt den stackars tomten, vars mage inte riktigt ville vara med...

Kvällen fortsatte med sällskapsspel i flera timmar där alla var med och spelade, nattamat och traditionsenligt nattfilmtittande."


GOD JUL, GOD FORTSÄTTNING OCH ETT GOTT NYTT ÅR!

Inga kommentarer: