16 oktober 2012

Morotskardemummaplättar

 Nu kommer det - Receptet med stort R! Jag varken ljuger eller skämtar när jag säger att det är s å goda och att ni m å s t e prova dem helt enkelt! Jag gjorde några små ändringar i receptets utförande och så minskade jag sockermängden. I orginalreceptet stod det nämligen att det skulle vara 1.5 dl socker, men det var alldeles för mycket för min smak så jag reducerade det till 0.5 dl. Även då blev det väldigt sött med tanke på morötterna, mitt förslag är att endast ha i 1-2 msk.

Morotskardemummaplättar:
1 ägg
2,5 dl mjölk
3 msk smält smör
0,5 tsk salt
05, tsk bakpulver
0.5 dl ELLER 1-2 msk strösocker
1 msk stött kardemumma
2 dl mjölk
ca 5 dl rivna morötter

Börja med att ägg, mjölk och det smälta smöret i en bunke.
Blanda sedan salt, bakpulver, socker, kardemumma och mjöl separat.
Rör i mjölblandningen och blanda väl.
Riv morötterna och häll i smeten.
Stek dem sedan i smör till små plättar i en plättlagg eller stekpanna.


Tyvärr kommer jag inte ihåg vart jag hittade receptet någonstans. 

5 kommentarer:

Christmas Dreams sa...

Det här ser jättegott ut, jag ska testa receptet! Är likadan gällande sockret, ju mindre desto godare i mat iallafall :)

Maries strålande jul sa...

Det låter spännande, får testas någon gång!

Helly sa...

A men det låter magiskt gott. Den läggs på minnet inför nästa plättkväll. Håller helt med när det gäller socker. Hellre ha socker eller sylt på efteråt.

Emelie sa...

Svar: tidningen Isabellas som jag köpte igår var helt okej. Den kostade ju inte så jättemycket (49;-) och den innehöll ungefär det som jag hade förväntat mig. Jättefina bilder, lite pyssel och recept. Dock fick jag inte någon riktig julkänsla :)
Jag tror att det kommer komma fler och bättre jultidningar längre fram, så vänta du :)

Jul hos Linda sa...

Det här blev dagens lunch: http://julhoslinda.blogg.se/2012/october/juldoftande-lunch.html. Tack för tipset!