24 november 2011

Årets julvärd 2011

Årets julvärd 2011 är... Kalle Moraeus!


Han verkar vara en riktig mysfarbror så det blir nog bra! Det var först förra året jag faktiskt började kolla på julvärdarnas program och inte bara på Kalle & hans vänner. Ja


"– Att tacka ja till jobbet som julvärd var en hedersfråga som jag inte kunde säga nej till. Och det är faktiskt det enda giget jag skulle kunna tänka mig att ta en julafton. Och nu händer det, säger han om sin uppgift."


"- Jag hoppas att jag blir lite sällskap för de som sitter där hemma själva på julafton och inte har någon där. Att jag kan skänka lite julstämning till dem, säger Kalle Moraeus om sina ambitioner för julaftonens kväll. "

Kalle Moraeus (f 1963) är född, uppvuxen och bor i Orsa. 1984 blev han svensk mästare i luftgitarr, men han har också varit medlem i Kungliga Filharmoniska Orkestern i elva år och är dessutom riksspelman. Sedan 1987 är han en del av Orsa spelmän och sedan 2001 är han en del av Benny Anderssons Orkester. Dessutom har han ett rockband, Hej Kalle. Enligt musikrecensenter har Kalle Moraeus kompositioner drag av såväl folkmusik, schlager och konstmusik och präglas ofta av stor lekfullhet. 2010 deltog han tillsammans med Orsa spelmän i Melodifestivalen och tog sig till Andra chansen med bidraget Underbart. 2006 belönades Kalle Moraeus med Povel Ramels Karamelodiktstipendium och han har också tävlat i SVT-produktionen På spåret tillsammans med Py Bäckman (2011).  - SVT

Inga kommentarer: