19 oktober 2011

Mozartkulor

Har länge funderat på hur Mozartkulor smakar. Har aldrig provat det och ja menar, med det innehållet så MÅSTE de ju helt enkelt vara helt fantastiska! Å andra sidan verkar det lite krångligt att göra... Men nu har jag bestämt mig för att för första gången, julen 2011, prova på att göra egna hemmagjorda Mozartkulor. Så nu söker jag det bästa recepten och era tips på att få det att lyckas så bra som möjligt!


Har du det godaste receptet? Eller kanske bästa tipset på hur man lyckas och får dem både goda och snygga? Kommentera här eller skicka iväg ett litet mail så får jag höra. De bästa tipsen kommer givetvis att publiceras här på bloggen. Tackar på förhand!

8 kommentarer:

Anonym sa...

De är tvärtom väldigt enkla att göra tycker jag! Har inget favoritrecept eller så utan jag har bara använt recept jag hittat på nätet. Det som är "svårt" är väl att få dem snygga. Jag gjorde t ex mina lite för stora förra året. De är så pass mäktiga att det passar bättre med rätt små kulor, det är något jag kommer göra annorlunda till i år.

Lycka till!

Sofia

Helly sa...

nu blev jag inspirerad. Vill oxå göra kulor till jul. Lägg gärna upp det recept du tycker var bäst. :)

Lina sa...

Jag är helt tagen av att du INTE smakat eller gjort mozartkulor?! De är ju helt sagolika, helt klart en av mina absoluta favoriter!
Och om du ska smaka dem för första gången, så satsa på att göra egna, de är nämligen så mycket saftigare och godare än de köpta!
Viktigt är dock att du har bra ingredienser, dvs. inte köper någon billig mörk blockchoklad utan verkligen väljer en minst 70% choklad du tycker om :) Satsa på Lindt's eller odense mörka choklad och nougat!
Jag har ett jättebra recept, men tyvärr inte tillgängligt just nu.. men det är ganska basic, bara nougat, mandelmassa och mörkchoklad :) Det vill säga, bara massor av underbara saker!

Bello sa...

Du ville ju så gärna att jag skulle svara på det här, så då gör jag väl det.

Jag brukar bara skära ut små bitar nougat och linda in i mandelmassa. Sedan när jag doppas i choklad blir de sjukt fula...men goda! Som "anonym" längst upp sa så tänk på att hellre göra de små (så du kan äta många!!) än stora. Man vill ju så med allt det mumsiga i en tugga :)

Kanske något att göra tillsammans inför vårt glöggparty?

Johanna sa...

De jag har gjort själv har inte alls blivit lika goda som köpta.

Johanna sa...

Du lyckas säkert bättre än jag =)

Jul i Laloland sa...

Jag brukar blanda i någon smaksättning. Kanske whiskey eller bailys till vuxna. Eller rivet apelsinskal eller så gör jag nougatkulor inuti marsipanen.
När jag rullat - även här rätt små kulor- så får de stelna till i kylen eller frysen innan doppning.

Om du använder en bricka med smörpapper på så ha bricken ute/i frys innan så den är kall så chokladen stelnar fort.

Jag ser till att ha ganska mycket choklad i vattenbadet och så pyttelite cocosfett - bara för att få chokladen lite tunnare.
Sen är det rätt lätt att ha en tandpetare i dem och "ösa" dem med smält choklad och sätta ner. Alternativt "rula i choklad" med två gafflar så det får rinna av lite överflödig choklad innan du sätter dem på bakpapper. De kan bli lite platta i botten - men sätt dem i formar så syns det inte.
Är man avancerad kan man ösa dem två gånger med choklad - men låt den stela mellan gångerna. Lycka till!

Anonym sa...

Använd bra ingredienser det lönar sig i längden. Häll gärna i en skvätt cognac i mandelmassan så blir det extra gott.
Om du inte gillar mörk choklad eller ska göra de till barn, så funkar ljus choklad utmärkt!

Tyra